Makkelijk Lezen Magazine | Achterstand bij een kleuter, wat nu?
15835
post-template-default,single,single-post,postid-15835,single-format-standard,qode-news-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Achterstand bij een kleuter, wat nu?

Stel, u constateert bij een van uw kleuters dat de taalontwikkeling niet verloopt zoals u zou mogen verwachten. Dit hoeft niet te betekenen dat deze leerling later ook daadwerkelijk lees- en spellingproblemen gaat ontwikkelen. Wel is het een duidelijk signaal dat actie nodig is. Wat kunt u doen?

  • Start met met een interventie-programma, eventueel met behulp van de remedial teacher, waarin u de oefeningen met het kind intensiveert. Wissel de oefeningen die het kind al beheerst af met de taalspelletjes die hij of zijn nog moeilijk vindt. En doe het vooral spelenderwijs, zoals Janneke van Kammen aangeeft. Zo blijft het kind gemotiveerd.
  • Wilt u oudste kleuters met een achterstand specifiek voorbereiden op het leren lezen in groep 3, dan is de voorschotbenadering een goede optie. Hierbij laat u het kind al kennismaken met de leesinstructie van groep 3. Zo oefent hij onder meer al klank-letterkoppelingen.
  • Breng de ouders op de hoogte van uw bevindingen. Zij kunnen thuis extra oefenen met hun kind. Wellicht hebben de ouders thuis niet de mogelijkheden om hun kind goed te begeleiden. In dat geval kunt u ze doorverwijzen naar hulpverleners in de omgeving. De VoorleesExpress is bijvoorbeeld een initiatief waarbij vrijwilligers een uur per week komen voorlezen bij mensen thuis en tips geven zodat de ouders na afloop zelf met hun kind aan de slag kunnen.
  • Leg de vorderingen van uw leerling op het gebied van geletterdheid – en de geboden interventies – zorgvuldig vast. Indien de achterstand hardnekkig blijkt, en u wilt kunnen onderbouwen dat er een vermoeden bestaat dat de leerling dyslectisch is, moet u kunnen aantonen dat u uw leerling adequaat heeft begeleid.
  • In sommige gevallen heeft een achterstand in taalontwikkeling een andere oorzaak, zoals gehoorverlies, een stoornis in het autismespectrum of een ontwikkelingsachterstand. Een onderzoek bij het Audiologisch Centrum kan dit uitsluiten.
  • In een later stadium kunt u ook een logopedist, dyslexiedeskundige of orthopedagoog inschakelen.

Meer informatie vindt u op de websites van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg en het Masterplan Dyslexie, Kentalis.nl

Geen reactie's

Geef een reactie