Makkelijk Lezen Magazine | “Mijn hele leven draait om mijn stem”
15814
post-template-default,single,single-post,postid-15814,single-format-standard,qode-news-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

“Mijn hele leven draait om mijn stem”

“Mijn hele leven draait om mijn stem. Ik heb leren zingen via Disneyfilms. Het allerleukste werk dat ik me kon voorstellen was het inspreken van films en boeken. Deels omdat ik zelf vroeger ontzettend betoverd ben door films en boeken. Maar ook omdat ik als zangeres gefocust ben op melodie en tempi van spreken. Het lijkt me geweldig dat ik op mijn beurt kinderen kan inspireren om hun stem op verschillende manieren te gebruiken.”

Hoeveel boeken spreek jij in op een gemiddelde werkdag?

“Dat verschilt. Als het boeken van meer dan een uur zijn, ongeveer drie. Maar ik heb ook weleens acht boeken ingesproken op een dag. Dat zijn boeken van een half uur. Je hebt verschillende tempi waarop boeken moeten worden ingesproken. Boeken met een hoger AVI-niveau spreek je met een sneller leestempo in dan boeken met een lagere AVI. Het verschil in tempo ligt soms dicht bij elkaar. Ik moet me goed concentreren om het juiste tempo vast te houden. Vóórdat ik begin is het heel fijn om nog even terug te luisteren naar een vorige opname. Dan kan ik nog beter het tempo daarop afstemmen.”

Waar moet een goede stemacteur aan voldoen?

“Je moet duidelijk kunnen inspreken. En het moet ABN zijn. Ik let er op dat ik geen accent heb en dat ik niet te scherp of wollig praat. Dat geldt vooral voor de luisterboeken van Bontekoe. Daarvoor moet ik zo neutraal mogelijk spreken, maar het moet niet saai worden. Je wilt niet dat kinderen afhaken. Ik werk niet met stemmetjes voor deze boeken omdat het gaat om het leren lezen. Al kan ik het niet helemaal laten.”

Je maakt ook kindertheater. Waarom kies je hiervoor?

“Het kwam op mijn pad. Ik heb vorig jaar de subsidie Nieuwe Makers van het Fonds Podiumkunsten gekregen om twee kindervoorstellingen te maken. Het is poppentheater. Daarvoor doe ik alles: ik schrijf de voorstelling en heb de artistieke leiding. Ik stuur dus een team aan van onder andere een decorontwerper, muzikanten en de productieleider.
Spelen voor kinderen is ontzettend leuk. Volwassenen hebben al een beleefdheidsvorm geleerd: in het theater ben je stil, je komt om te genieten en je gaat niet eten tijdens de voorstelling. Als ik een mooi liedje zing, zijn volwassenen sneller ontroerd. Als ik voor kinderen speel, moet ik veel harder werken. Als ik iets doe wat niet echt is, merken ze dat meteen. En dan zijn ze keihard.”

Lees of luister jij liever naar een boek?

“Luisteren. En dan het liefst naar een mannenstem. Als vrouw moet je ontzettend je best doen om niet te scherp of nasaal te zijn. Dat leidt snel af. Als ik een boek luister, wil ik mijn ogen dicht kunnen doen en ontspannen. Dat kan ik het beste met een mannenstem.”

 

Interview door Monique van Hest

Geen reactie's

Geef een reactie